Per L'Horta · Defensem el territori

Cicloturisme: La Via Verda Xurra Valencia – Puçol

Eixa ruta segueix el traçat dels últims quilòmetres que realitzava el ferrocarril que arribava de Saragossa creuant l'antiga i esplendorosa horta valenciana.

Levante

ACCÉS: La ruta s'inicia a la Plaça de Saragossa, on comença l'avinguda d'Aragó, que es troba a només quilòmetre i mig del centre de València.

LONGITUD: La ruta proposada té 18,69 quilòmetres. Sent com és la ruta tan curta, si es fa en bicicleta es pot tornar pel mateix traçat, amb un total de 37,38 quilòmetres.

DURADA: En el recorregut només d'anada es trigarà aproximadament una hora i 20 minuts, ja que caldrà anar molt atents a la gran quantitat d'usuaris, de totes les edats, d'eixa Via Verda, especialment els caps de setmana. Si tornem a l'inici de la ruta, calculem aproximadament el doble de temps.

DIFICULTAT: Ruta molt fàcil ja que tota ella discorre per llocs que, sense arribar a ser plans del tot, no tenen cap desnivell apreciable.

RECOMANACIONS: Entre els quilòmetres 08,50 i 14,42 és recomanable molta precaució cada volta que haguem de travessar alguna de les rotondes, i més si realitzen la travessia quan les bardisses estiguen crescudes.

ÈPOCA APROPIADA: Qualsevol època de l'any és apropiada per a la realització d'aquesta ruta.

D'INTERÈS: A Alboraia es farà imprescindible la visita a alguna de les orxateries del seu casc urbà per degustar el que sense cap mena de dubte és una beguda dels déus: una refrescant i genuïna orxata. També l'Agència Municipal de Turisme d'Alboraia ha editat una menuda guia amb el títol "Per l'horta d'Alboraia" amb sis interessants rutes de recorreguts entre 1.800 i 2.500 metres. La primera, de tan sols dos quilòmetres i amb el títol "Camí de les Palmeres", s'inicia al km 03,52, WP 5 del nostre itinerari. Les altres cinc rutes se situen molt properes al traçat de la Via Verda de manera que resultaria aconsellable aconseguir-ne una.

RUTA

Km 00,00 (WP 1, 30S, 727101E-4372132N) Iniciarem el recorregut a la ciutat de València, prop de l'antic llit del riu Túria, al començament de l'avinguda d'Aragó, al lloc on fa anys estava el final de trajecte dels trens que venien de Calataiud i Saragossa, i on actualment, enmig d'una esplanada de ciment i un poc de gespa, hi ha el monument erigit a les víctimes de la riuada del Túria d'aquell fatídic 14 d'octubre de 1957. En concret començarem davant el quiosc de premsa que es troba al costat del semàfor i del pas de zebra, i al costat del carril bici que seguirem per recórrer el marge dret de l'avinguda d'Aragó.

Km 00,89 (WP 2, 30S, 727466E-4372914N) Acaba la concorreguda avinguda d'Aragó. Girarem a la dreta sense deixar el carril bici ia 70 metres girarem a l'esquerra per creuar la transitada avinguda. Després, s'ha de girar a la dreta i als 20 metres tornar a girar a l'esquerra per agafar el carrer Rubén Darío i passar entre la tàpia d'un col·legi i una esplanada utilitzada d'improvisat aparcament, fins que en arribar a una àmplia porta, el carril bici torna a girar a la dreta. 100 metres després girem a l'esquerra per creuar el carrer Gorgos per la qual pedalejarem per un estret carril bici pintat de roig, fins al cantó següent, on girem a l'esquerra, un cop creuem el carrer Historiador Claudio Sánchez Albornoz, per la que continuarem. En arribar a la següent cantonada girarem a la dreta pel carrer Palència, i després de fer una essa, creuarem el molt transitat carrer Clariano.

Km 01,64 (WP 3, 30S, 727835E-4373313N) Antic guaix del ferrocarril. Seguirem el carril bici de front, fins arribar davant l'avinguda dels Tarongers i la Universitat Politècnica de València. Després de creuar les vies del tramvia seguirem pel carril bici que va envoltant l'enorme rotonda al centre del qual s'aixeca un modern mirador. Un cop creuem la sortida a Barcelona, ​​deixarem el carril bici torçant a la dreta per recórrer 50 metres per la vorera de l'àmplia avinguda del Bulevard Nord.

Km 02,11 (WP 4, 30S, 727814E-4373716N) A deu metres a la dreta veurem l'inici de la Via Verda Xurra, tenint a l'esquerra el barri de Benimaclet, a la dreta el seu cementiri i quedant darrera el mirador.
Al cap de poc passarem al costat de dos oxidats rails units per cinc travesses de fusta. I després arribarem a una passarel·la a la dreta del traçat original de la via, salvant la sèquia de Vera, per entrar just un centenar de metres més endavant, al terme municipal d'Alboraia, travessant la seua horta amb el seu mosaic de camps plantats, segons l'època de l'any, de xufes, cebes, melons, síndries, patates, carxofes…

Km 03,52 (WP 5, 30S, 728074E-4375102N) En arribar a la població d'Alboraia, famosa mundialment per la seua meravellosa orxata, ens rep una típica barraca valenciana. I just 220 metres més endavant, en una cruïlla on el carril bici passa a desplaçar uns metres a la dreta, es troba un Cartell Informatiu del Camí de les Palmeres.

Km 03,96 (WP 6, 30S, 728158E-4375540N) Enmig del parc de l'avinguda d'Aragó, veurem el pont romà del Moro, traslladat fins allà des de la seva ubicació original sobre la sèquia de Vera. I poc després arribarem a l'altura de l'antic baixador ferroviari de la població. Més endavant, davant d'una rotonda, el carril bici ens convida a creuar la carretera girant a l'esquerra.

Km 04,62 (WP 7, 30S, 728181E-4376174N) Passarem al costat de l'antic Escorxador Municipal construït el 1933, i arribarem davant del barranc del Carraixet, a dos quilòmetres de la seua desembocadura a la Mediterrània, sobre el qual no queda cap resta de l'antic pont, desaparegut quan es va ampliar la seua llera per prevenir inesperades riuades. Seguint el carril bici podrem passar a l'altre costat pel pont de la carretera.

Km 05,66 (WP 8, 30S, 728074E-4376959N) Stop. Cruïlla. Des d'eixe punt i per primera vegada, el carril bici comença a anar realment per sobre de l'explanació del ferrocarril, ja que fins ací hem anat sempre en paral·lel. Ens detindrem sobre d'una passarel·la ja que el pont original, quan es va aixecar la via, va ser eliminat per la seua poca alçada i pels problemes que ocasionava al trànsit que passava per sota. Si ens fixem, a l'esquerra podrem veure un altre pont que correspon al traçat del ferrocarril València-Rafelbunyol al seu pas per la població d'Almàssera.

Km 07,12 (WP 9, 30S, 728105E-4378400N) Stop. Continuarem de front creuant la població de Meliana per l'avinguda d'Aragó i la Via Augusta, tenint cura amb els dos stops que ens trobarem, fins a un xicotet jardí on en el seu dia s'aixecava el baixador de la població, i seguirem des d'ací sobre la vella plataforma recuperada amb terra afirmada.

Km 08,50 (WP 10, 30S, 728277E-4379762N) Rotonda. Seguirem pel carril bici de l'esquerra. Al llarg dels propers sis quilòmetres l'explanació ha desaparegut completament sota 11 enormes rotondes i un vial de quatre carrils, però un carril bici ens permetrà seguir avançant.

Km 13,98 (WP 11, 30S, 729937E-4384764N) En sortir de la desena rotonda i al costat del Parc de Bombers de la Pobla de Farnals, el carril bici desapareix al llarg dels propers 440 metres, reapareixent a partir de la rotonda.

Km 14,97 (WP 12, 30S, 730206E-4385688N) Després de passar sota el vial que s'ha menjat el traçat ferroviari, apareixeran dos carrils bici, i seguint pel més ample, el de la dreta, tornarem a situar sobre l'explanació original del ferrocarril. Mentre travessem camps de tarongers, a l'esquerra podem albirar l'edifici de la Cartoixa, i, a la dreta, el Puig amb els seus dos turons, del seu tercer turó ja desaparegut van ser extrets els blocs de pedra utilitzats en la construcció del port de València a finals de 1860, transportats sobre un ferrocarril auxiliar el traçat va ser ocupat gairebé íntegrament per l'autopista A-7.

Km 16,63 (WP 13, 30S, 730676E-4387284N) Arribem al viaducte original sobre el barranc de Puçol.

Km 17,66 (WP 14, 30S, 730965E-4388286N) Passarem al costat de l'estructura de formigó armat de les aigües potables de Puçol. En arribar a les primeres cases de la població, podrem veure a la dreta, arran de terra, tres sabates de formigó amb trossos de ferro tallat, que actuaven com a base dels suports de l'antiga línia elèctrica ferroviària. La Via Verda acaba amb l'encreuament amb el carrer Federica Montseny. Seguirem de front endinsant-nos en la població per on en el seu moment passava l'explanació del ferrocarril: l'avinguda Vicente Ros, després de la primera rotonda, per l'avinguda de la Mancomunitat de l'Horta Nord, i després la següent rotonda, pel carrer Font de Mora, que ens conduirà fins a l'entrada de l'aparcament de l'actual estació de Renfe de Puçol.

Km 18,69 (WP 15, 30S, 731488E-4389112N) Estació de Renfe de Puçol, punt final de la ruta.